Studiereis

In 2015 vertrok VOS met 22 deelnemers van 22 tot en met 25 april naar het zonnige Thessaloniki, Griekenland. Een verslag:

Op de vraag of het Griekse schrift echt zo lastig is voor een beginner, is het antwoord ‘ja’, zeker zonder Latijn schrift als ondersteuning. Het stereotype dat Grieken lui zijn is half bevestigd: ze houden de hele middag siësta, maar werken ’s avonds wel door tot een uur of tien. Ook kroegen blijven de hele nacht open, maar als je een taxichauffeur vindt die Engels spreekt, kom je altijd weer bij het hostel terecht.

Van 22 tot en met 25 april hebben we met 22 mannen en vrouwen Thessaloníki verkend. We hebben ons door bijna allerlei vervoersmiddelen laten vervoeren: per vliegtuig, bus, taxi, boot, te voet en te nek. Buskaartjes schijnen een luxe te zijn, maar over de stiptheid van de bussen viel niet te klagen.

Het grootste gedeelte van de reis hebben we te voet doorgebracht. Enkele Griekse studenten waren zo vriendelijk om ons een rondleiding te geven en namen ons uiteindelijk mee naar het mooiste uitzicht boven in de stad. Onder het genot van een biertje kon zo een deel van de groep hier, vlakbij de stadsmuur, onder het genot van een biertje, over de hele stad uitkijken.

Grieks eten was er in overvloed. Overal in de stad waren eettentjes te vinden waar men tot laat in de avond kon dineren. Dat de Griekse bevolking veel later at dan wij hier in Nederland doen, bleek toen wij gingen dineren in een lokaal restaurant. Terwijl wij net waren begonnen aan ons dessert, liepen de eerste Grieken pas binnen. Rond een uur of 23:00 begonnen zij met het bestellen van het voorgerecht. Elke avond als we terugliepen naar ons hostel werden we overrompeld door lekkernijen, die tot laat in de avond te koop waren. Naast de volle terrasjes, barstte het van de patisserieën en ijswinkels, die klanten hadden tot in het nachtuur.

Voor de vegetariërs onder ons was het een lastige stad, aangezien alle hoofdgerechten voornamelijk uit vlees bestaan. Vaak bestond hun avondmaal daardoor uit Griekse salades en flink bord met gegrilde groentes. Toch hebben de vier vegetariërs in de groep hun best gedaan een volwaardige lunch te vinden, waardoor ze helaas het uitzicht boven in de stad hebben moeten missen.

De stad zelf staat onder de bezoekers bekend als een stad vol geheimen. Naast onze dagelijkse besteding hebben wij daarom ons best gedaan

In de zijstraatjes waren allerlei unieke schoonheden te ontdekken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld oude marktjes, historische beelden en bouwvallige straten, maar ook verschillende kleine religieuze gebouwen en hedendaagse kunst.

Het belangrijkste deel van de reis was natuurlijk de workshop, waar taalwetenschappers vanuit alle hoeken van Europa vertelden over hun onderzoek naar tweetaligheid. Pieter Muysken gaf een overzicht van de code-switchingtheorieën en combineerde dit met haar eigen onderzoek; Aafke Hulk gaf mooie, uitgebreide voorbeelden bij haar onderzoek naar tweetalige kinderen en hun begrip van reflexieven en voornaamwoorden; en ook de beruchte relatieve bijzinnen kwamen weer aan bod bij Enkeleida Kapia, zij deed onderzoek naar alfabetisering. En ja, de dia’s zouden online worden gezet.

Buiten het universiteitsgebouw sprak Pieter Muysken ons nog even aan. Later merkte hij op dat er een aantal slimme koppen onder de UvA-studenten zaten!

Hieronder vind je de verslagen van de studiereizen van voorgaande jaren.

Verslag studiereis VOS maart 2014, Valencia

Dinsdag 25 maart 2014
Op een bijna onmogelijk tijdstip stonden we met een groep van 13 personen  voor  de  Starbucks,  onze  vlucht  zou namelijk  vertrekken  om  06:50.  Iedereen was  mooi  op  tijd,  dus  we  konden  rustig naar  de  incheckbalies  lopen.  Na  een  reis van ongeveer 2,5 uur, kwamen we op het vliegveld aan van VALENCIA! We gingen op zoek naar de metro die ons in  de  buurt  van  het  hostel  zou  brengen. Eenmaal boven de grond scheen het zonnetje  en  waren  we  het  vroege  opstaan meteen  weer  vergeten!  Het  hostel  bleek ongeveer 10 minuten lopen te zijn, en bij aankomst leek het er allemaal erg goed uit te zien!

Om  12:00  startte  op  een  groot  plein  een rondleiding door de stad. Gedurende twee uur  werden  tijdens  een  wandeling  de highlights getoond en werden allerlei feitjes over de stad verteld. Ook mochten we een  horchateria  proeven,  een  heuse  Valenciaanse  delicatesse.  Na  de  lunch  zijn we  in  groepjes  uiteen  gegaan.  Om  8  uur trakteerde VOS ons op een heerlijk etentje bij een stokjes-tapasbar. Hier hebben we genoten  van  heerlijke  pinchos.  Een  kannetje Valenciaanse Sangria mocht hierbij natuurlijk  niet  ontbreken.  Als  afsluiter van  de  dag  hebben  we  nog  een  andere Valenciaanse delicatesse geproefd: Agua di Valencia, in een gezellig cafeetje.

Woensdag 26 maart
Er was eerst het plan om een college Taalwetenschap te bezoeken aan de Universitat  de  Valencia,  maar  op  het  laatste moment  bleek  dit  niet  mogelijk  door  de taalbarrière  van  vele  docenten.  Daarom was vandaag een volledig vrije dag. Valencia is een veelzijdige stad, er is veel te zien en  te  doen  en  daarnaast  is  de  stad  erg gemoedelijk en overzichtelijk.

Donderdag 27 maart
Vandaag  was  de  eerste  congresdag  van ‘The  first  conference  of  Teaching  Grammar’ op de Universitat de Valencia op de Facultat  de  Magisteri,  waar  we  vanaf 09:00  werden  verwacht.  Na  het  welkomstwoord  konden  twee  blokken  bezocht  worden,  waarin  steeds  vier presentaties van een half uur bij te wonen waren. In deze presentaties werden vooral recente onderzoeken van alumni of docenten besproken. De presentatieblokken werden gescheiden door een poster-expositie van onderzoekers aan de Universitat de  Valencia  en  daarnaast  was  er  ruimte voor een lunchpauze. ’s Avonds werd er een  bijeenkomst  voor  onderzoekers,  docenten en  studenten georganiseerd in  de Bibliotheek van Valencia, waarbij gesproken  kon  worden  over  nog  te  verrichten onderzoekspunten. Op deze laatste avond hebben we met z’n allen een afsluitend studiereisdrankje gedaan. Daarna hebben we met z’n allen nog even  een  dansje  gedaan  in  een  kleine discotheek/kroeg er tegenover.

Vrijdag 28 maart
Vandaag was de tweede dag van het congres en alweer de laatste dag van de studiereis. ’s Ochtends werd het congres nog bezocht, maar ’s middags waren er alleen in het laatste blok nog Engelstalige lezingen die we door ons vertrek aan het begin van de avond niet meer konden bezoeken. Iedereen is ’s middags dus zijn eigen gang weer  gegaan.  Nog  even  genieten  van  de laatste  zonnestraaltjes  en  al  het  andere goeds dat Valencia te bieden heeft. Na de terugreis is besloten om de studiereis nog even waardig af te sluiten onder het genot van tapas bij een restaurantje in Amsterdam. Hier bleek iedereen dezelfde mening te delen over de vier dagen in Valencia:  Het  congres  was  divers  en  bood voor  iedere  student  wat  wils.  De  onderwerpen  op  het  congres  waren  van  een goed niveau, waardoor ook de eerstejaars de  presentaties begrepen. In  de  stad  zelf was genoeg te zien en te doen, waardoor Valencia  een  erg  goede  uitgangspositie was  voor  de  reis.  En  daarnaast  was  het ook  een  gezellige  groep.  Kortom:  de reis was zeer geslaagd!

Verslag Studiereis VOS studievereniging voor (Gebaren)Taalwetenschap 2013
Bezoek aan het congres Linguistic Evidence Berlin 2013

Van twee tot en met zeven april jl. is studievereniging VOS met zestien van haar leden naar Berlijn afgereisd om daar het congres Linguistic Evidence 2013 te bezoeken. Het doel van deze studiereis was tweeledig. Ten eerste het bezoeken van het congres, ten tweede het (beter) leren kennen van medestudenten van verschillende leerjaren van de studie Taalwetenschap. Dit is niet alleen heel gezellig, het zorgt er ook voor dat studenten uit verschillende jaren ideeën kunnen uitwisselen over de studie en de invulling van hun studie. Daarnaast kunnen studenten uit lagere leerjaren in ongedwongen sfeer met vragen terecht bij medestudenten uit hogere jaren.

Het congres
Het congres dat VOS dit jaar bezocht heeft, is Linguisic Evidence Berlin Special 2013. Dit is een algemeen congres, waarin meerdere onderzoeksgebieden binnen de taalwetenschap aan bod komen.
Het congres vond plaats van donderdag vier tot en met zaterdag zes april. In totaal hebben vijftien wetenschappers een presentatie gegeven, daarnaast was er een posterronde. Tijdens het congres werd vooral aandacht besteed aan de recentste onderzoeken van de wetenschappers, na de presentaties was er ruimte voor discussie en vragen. Op deze manier hebben wij, de leden van VOS studievereniging voor (Gebaren)Taalwetenschap, veel geleerd over het huidige onderzoek in verschillende deelgebieden van de taalwetenschap. Omdat LE Berlin een redelijk klein congres was, was er voor de studenten genoeg tijd en mogelijkheid om met de onderzoekers in contact te komen, bijvoorbeeld tijdens de koffie- en lunchpauzes.
De onderwerpen van de lezingen waren zeer uiteenlopend, wat ervoor zorgde dat er ‘voor ieder wat wils’ bij zat. De besproken onderzoeken waren soms zeer vooruitstrevend en soms volgens gestandaardiseerde methodes, maar alle onderzoeken boden een interessante invalshoek in de stof. Zowel de eerstejaars, als de master studenten hebben dus nieuwe informatie te horen gekregen tijdens de lezingen. Ook boden de lezingen veel inspiratie wat betreft onderwerpskeuze voor de bachelor- en masterscripties.

Na het congres
Het congres was iedere dag van ongeveer 9 tot 17, best een lange zit! Gelukkig hadden we wel een twee uur durende lunchpauze, wat genoeg ruimte bood voor een bezoek aan een museum, een middagdutje, een winkeluitje of een uitgebreide heerlijk lunch in een restaurant. Al deze dingen zijn dan ook gedaan. In de lunchpauzes en na de congresuren waren de VOS’ers namelijk voor een groot gedeelte vrij, zodat iedereen zelf kon bepalen wat ze in Berlijn wilden zien, doen, ervaren en ontdekken!

Natuurlijk hebben we buiten het congres om ook groepsactiviteiten gehad. Op de eerste dag, toen het congres nog niet was begonnen hebben we met z’n allen een rondleiding door Berlijn gekregen, een super enthousiast meisje heeft ons allerlei mooie verhalen verteld uit de rijke geschiedenis die Berlijn heeft. We hebben direct alle hoogtepunten in het toeristencentrum van Berlijn gezien. Ook wees zij ons op allerlei leuke plekken en musea die we konden gaan bekijken. Die eerste avond heeft VOS getrakteerd op een maaltijd in een typisch Duits restaurant. Met zijn alles zaten we dus aan veel vlees, grote worsten en zelfgebrouwen bier!
Na het avondeten zijn we met z’n allen in de metro gestapt op weg naar het nachtleven van Berlijn. Daar zijn we een karaokebar ingestapt en dat was een groot succes! VOS bleek vele gouden keeltjes tot zijn leden te mogen rekenen en uiteindelijk heeft zelfs iedereen gezongen (misschien te wijten aan de lekkere drankjes die de barman maakte)! We zaten in een afgesloten ronde ruimte met in het midden een paal en eromheen bankjes. Als je zong was je dus letterlijk het middelpunt, maar wel alleen van onze eigen groep, wat het ontzettend gezellig maakte.

Ook de laatste avond hebben we feestelijk met zijn allen afgesloten. We hebben heerlijke pizza’s en pasta’s gegeten en daarna met zijn allen in het donker door de Reichstag gelopen (het parlementsgebouw waar een hele grote glazen koepel op zit waar je doorheen kan lopen). Daar op tijd komen was nog wel een belevenis! Het bleek dat we door een uitgebreide security check moesten en er daarom een half uur voor we naar binnen mochten moesten zijn. We hebben even moeten haasten, maar het was ons gelukt. En het was het zeker waard! Doordat wij ‘s avonds de Reichstag in gingen hadden we een prachtig uitzicht over alle lichtjes van Berlijn, het was een mooie afsluiter van een superleuke VOS-studiereis!

Naast de gezamenlijke dingen hebben de VOS’ers zeker niet stil gezeten! Op eigen houtje hebben sommigen museum island verkend, vooral het Pergamonnmuseum was heel bijzonder en populair onder de VOS’ers. Er zijn vele liters cocktail gedronken en er zijn dansjes gedanst. Er is gegeten in de lekkerste hamburgertent van Berlijn (zo lekker dat-ie een metrotochtje waard was!) en er zijn hamburgers gegeten in Amerikaanse diners. Er is een alternatieve rondleiding door Berlijn gevolgd en een verlaten vliegveld verkend. Er is dus vooral ontzettend veel gelachen en geleerd natuurlijk ook!

Voel je je na het lezen van dit verslag geroepen om de studiereis van 2015 te organiseren? Of weet je het nog niet zo goed, maar wil je hier graag informatie over? Neem dan contact op met bestuur@vosweb.nl!